Katastr nemovitostí jako hlídací pes vaší nemovitosti?
Nový občanský zákoník zavádí změnu s ohledem na katastr nemovitostí, pokud bude podán návrh na změnu v katastru nemovitostí, bude muset tento veřejný seznam informovat vlastníka nemovitosti o tom, že právní vztahy k jeho nemovitosti jsou dotčeny změnou. Vklad bude moci být proveden až po uplynutí 20 dnů od odeslání tohoto upozornění.
Katastr nemovitostí s ohledem na uvedenou změnu v zákoně zavádí novou službu, oficiálně se jmenuje Služba sledování změn, neoficiálně se jí říká například hlídací pes. Tato služba vás upozorní na změnu v katastru nemovitostí u vaší nemovitosti, a to už při podání vkladu. Je zpoplatněna částkou 200,– Kč.
Kdo může o službu sledování změn požádat?
Na základě § 55 odst. 6 zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) poskytuje Český úřad zeměměřický a katastrální informace osobám, které mají věcné právo k dotčeným nemovitostem nebo účastníkům řízení o takovém právu. Jedná se tedy o:
- vlastníka,
- zástavní nebo podzástavní věřitele,
- oprávněného z věcného břemene,
- oprávněného z předkupního práva ujednaného jako věcné právo, nebo
- oprávněného z práva zpětné koupě, oprávněného z práva lepšího kupce, nájemce nebo pachtýř nebo účastník řízení o takovém právu.
Jak získat službu sledování změn?
Je nutné požádat prostřednictvím Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního a to datovou schránkou nebo písemně.
Co vlastně hlídací pes umí?
Automaticky informuje uživatele služby o změně v katastru nemovitostí. Tedy, pokud je vyznačeno upozornění, že právní vztahy jsou dotčeny změnou, provedení vkladu, provedení záznamu a zápis poznámky. Upozornění je odesíláno buď datovou schránkou, emailem nebo SMS.