Dnes je pátek 1.11.2024 a svátek má Felix
26. 01. 2016 12:30
Monika Kubišová

Prodej kočárku záruka

Dobry den,chtela jsme se Vas zeptat jak dale postupovat..uz si nevim rady a padaji na me urazky ve stylu zlodejka apod.. Pred rokem a pul jsme si s pritelem koupili pres inernetovy bazar kocarek pouzity znacky bugaboo. Pani psala ze je kocarek v peknem stavu,jedna se o original apod. Kocarek se nam minuly rok bohuzel mirne rozbil(prasknul)tak jsme si za nej koupili novy..take pouzity ale jsme spokojeni.. Ten puvodni kocarek jsme dali na internetovy bazar s tim ze jsme uvedli vse co o kocarku vime..ze byl zakoupeny tam a tam,praskly apod.. Pani se mi na nej ozvala ze by si pro kocarek prijela,podotykam ze jela pres pulku Republiky k nam.. Po tydnu cekani pani dojela se dvema detmi,kocarek jsem ji dala,ona mi za nej dala penize.. Po 2 hodinach mi pani pise sms..zda je kocarek original...z toho vypukla diskuze na internetu,kde jsem kocarek prodavala..s otazkou zda je kocarek FAKE...a pridala urcite foto.. vypukla z toho prispevku diskuze..ze jsem to vedela a prodavala neorig.kocarel..s tim.ze jsem pani okradla.. Pani kupovala kocarek 9lete dceri na panenky.. Chtela bych se tedy zeptat jak dale postupovat..pise mi zpravy ve stylu,ze me uda na PČR s tim pokud ji do patku nepodam nejake rozhodnuti o tom..jak se dale domluvime a jak budeme pokracovat.. Nechala si totiz kocarek zkontrolovat od primo vyrobcu bugaboo..a ten dnes stanovil verdykt ze se jedna o NEORIGINAL!!!tudis napodobeninu... nevim jak dale pokracovat...s Pani nejsem ochotna se nejak domluvit..protoze si kocarek osobne vyzvedla..ani si ho neprohlidla..jen mi dekovala ze jsem ji tyden vyhovela a pockala .. jsem z cele teto situace spatna..mrzi me ze lide odsuzuji i za to ze ja o tom opravdu nevedela..ani by me to ve skutecnosti nenapadlo!!!Mockrat tedy dekuji za vyjadreni a Vasi vyjadrenou radu!!! Pekny den Monika

Odpověď

Dobrý den,

mezi Vámi byla uzavřena (i když nebyla příp. písemná) kupní smlouva na základě občanského zákoníku. Pak se tedy Váš vztah mezi prodávající a kupující řídí ustanoveními občanského zákoníku.

Po vyjádření společnosti, která kočárky vyrábí, je jisté, že kočárek není originál, tzn. má vady,resp. že nemá vlastnosti, které jste při prodeji deklarovala, tj. že je originál. To, že jste o této vadě nevěděla, budeme řešit později. 

Nyní se k tomu můžete postavit následovně. Zvážit za kolik jste paní kočárek prodala (zohledňuje cena příp. i to, že to není originál?) a nabídnout kupující buď přiměřenou slevu z kupní ceny  nebo ji sdělit, ať tedy odstoupí od smlouvy, tzn. ať kočárek vrátí, že jí pošlete peníze zpět (§ 2106 odst. 1 písm. c) a d) občanského zákoníku). Dále můžete kupující sdělit, že i Vy se cítíte podvedena od původního prodejce a že to s ním budete řešit.

To, že jste nevěděla o tom, že to je neoriginální výrobek (a zřejmě to nebylo poznat hned na první pohled, když k tomu bylo potřeba vyjádření až od výrobce), Vás pak opravňuje žádat totéž od původního prodejce, pokud Vám tvrdil, že Vám prodává originální kočárek (a cena tomu odpovídala přiměřeně opotřebení). Můžete tedy po něm požadovat také slevu z kupní ceny nebo odstoupit od kupní smlouvy - vrátit mu kočárek a chtít po něm peníze zpět. Bylo by dobré poslat nebo předat původnímu prodejci (bazaru) kopii vyjádření od výrobců, že se nejedná o originál a příp. pohrozit negativní reklamou na prodejnu (bazar). Ještě je dobré zdůraznit, že mezi Vámi a prodejcem (bazarem) budou platit, jiná ustanovení, jelikož se nejedná o obchod mezi dvěma soukromými osobami, ale bazar je podnikatel a vy zákazník-spotřebitel (soukromá osoba), proto Vám občanský zákoník poskytuje větší ochranu. Je dobré ještě zdůraznit, že pokud byste museli Vy zboží reklamovat u bazaru (tj. kdybyste se nedohodla s novou majitelkou), musíte vadu (neoriginálnost výrobku) vytknout u prodejce bez zbytečného odkladu, nejpozději do dvou let (§ 1921 občanského zákoníku).

Přejeme hodně štěstí!

S pozdravem

Tým RealHit.cz