Koronavirus a trh s byty
Koronavirus opět uzavřel provozovny, zasáhla epidemie realitní trh?
15.11.2020
Vláda rozhodla o uzavření škol a následně i řady provozoven včetně restaurac a obchodů s výjimkou prodejen potravin a základních potřeb.
Po letním oživení znovu zamrzl i cestovní ruch. Ovlivnila druhá vlna epidemie koronaviru realitní trh?
Trh s nemovitostmi v hlavním městě byl zatím zasažen jen částečně. Pronájmy byly ovlivněny odlivem turistů z hlavního města
a díky tomu zvětšenou nabídkou bytů k dlouhodobému pronájmu v centru města, prodeje bytů ale – zdá se – zasaženy nejsou.
Prodeje jsou nadále taženy vpřed silnou poptávkou
Zejména u bytů je nadále velice silná poptávka investičních kupujících, ale nízké úroky hypoték a možnost vzít si znovu hypotéku
až na 90 % ceny nemovitosti oživily i poptávku těch, kdo chtějí v koupeném bytě sami bydlet. „Zvýšení zájmu oproti počátku roku
vidíme i u bytů 3+kk a 4+kk, pokud jde o lokality vhodné pro rodiny s dětmi – jako u našich projektů ve Strašnicích a Dolních Měcholupech“,
říká Pavel Bošek, který se v TIDE REALITY věnuje zejména prodeji novostaveb,
Ostatně to, že se daří i dalším developerským projektům, potvrzuje i Pavel Velebil, jednatel společnosti, který sleduje trh s novými byty
od roku 1994: „V létě a na počátku podzimu byl zahájen prodej řady zajímavých developerských projektů. A většina společností prodávajících
byty reportuje úspěšný prodej. Některé z nich informují o čtvrtině prodaných bytů za první měsíc prodeje, jiné mluví o třetině prodaných bytů
za první dva až tři měsíce kampaně. A to navzdory přechodu na homeoffice a menší frekvenci schůzek s klienty“.
Novostavby se prodávají online
Prodej nových bytů v Praze a okolí byl koronavirem zasažen méně i proto, že dominantním kanálem reklamních kampaní developerů je online marketing.
Inzerce na Internetu je pro prodejce nových bytů hlavním zdrojem poptávek. Lidé v České republice a zejména v Praze jsou zvyklí nakupovat online
a nejinak je tomu u nemovitostí. Tištěným katalogům již odzvonilo. Vyspělý je již řadu let i způsob výběru bytu. Ten si kupující mohou na webu
daného projektu vybrat nejen na základě velikosti a ceny, ale s pomocí vizualizací a interaktivního výběru i na základě polohy bytu v domě.
Koronavirus tak zkomplikoval spíše doprodej bytů v dokončených projektech, tato prodejní fáze se už bez prohlídek neobejde.
To, že je trh s novými byty v hlavním městě zatím zasažen minimálně, potvrzuje i čerstvě zveřejněná analýza společností Trigema, Skanska a Central Group.
Ve třetím čtvrtletí se prodalo 1 350 jednotek, tedy o 250 více než v předchozím kvartálu, a jejich průměrná cena se zvýšila na 110 117 korun na m2.